پنج شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ارسال به دوستان انتقادات و پیشنهادات انتقادات و پیشنهادات افزودن به آدرس های برگزیده افزودن به آدرس های برگزیده
  ISSN 1735-7330

شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا)

صفحه نخست

آرشیو

پیوندها

تماس با شاسا


 ورود به سایت 

محک

 
برجسازی مسکن مهر در شهرهای جدید!
121117 -۲۷ مهر ۱۳۹۰
مسکن مهر در برخی از پروژه ها با ساخت برج هایی چندین طبقه اما بدون پارکینگ در کنار تامین هزینه های زندگی در برج برای اقشار کم درآمد موجی از نگرانی را در خصوص آینده سکونت در این برج ها بوجود آورده است.

ساخت مسکن مهر که در اوایل اجرای طرح با شتاب زیادی آغاز شده بود با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه، متقاضیان کم درآمد جامعه را به خرید این واحدها تشویق کرد اما موضوعی که با نزدیک شدن به بخش اول ساخت مسکن مهر اتفاق افتاده است نبود مشاعات مناسب در برخی از پروژه های بزرگ مسکن مهر و بلند مرتبه سازی دراین پروژه ها است.

گرچه دولت سعی کرد با خارج کردن برخی از فاکتورهای موثر در قیمت، هزینه تمام شده ساخت این واحدها را کاهش دهد تا متقاضیان که عمدتا از اقشار کم در آمد جامعه هستند توان پرداخت تمامی سهم آورده خود را داشته باشند اما در این بین فراموشی برخی از فاکتورهای مهم برای زندگی در این واحدها موجب نگرانی برخی از کارشناسان شده است.

حذف پارکینگ از پروژه 20 هزار واحدی مسکن مهر

امروزه که نبود پارکینگ یکی از مشکلات بزرگ در شهرها محسوب می شود و بخش زیادی از تنش ها در خیابان ها به دلیل نبود پارکینگ و کمبود فضای مناسب برای پارک خودروهاست، واحدهای بسیاری در مسکن مهر نه تنها پارکینگ ندارند بلکه فضای مناسبی هم برای پارک خودروها در محیط بیرونی آنها تامین نشده است.

از آنجاییکه بخش زیادی از مسکن مهر در حاشیه شهرها و یا شهرهای جدید ساخته شده است بنابراین اغلب ساکنان این واحدها برای سهولت در حمل و نقل باید از خودروهای شخصی استفاه کنند که بطور حتم برای پارک خودروهای خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

یکی دیگر از مواردی که نبود مشاعات را پررنگ تر می کند ساخت برج ها در برخی از شهرهای جدید است که به عنوان نمونه یکی از این پروژه ها در شهر جدید پرند برج هایی با 15طبقه است که از سوی یک شرکت ترکیه ای ساخته شده است. این برج ها که هر کدام 60 واحد را در خود جای داده اند 12 هزارو 900 واحد هستند و با افزودن فاز دوم آن در مجموع 20 هزار واحد در آنها ساخته شده است. این برج ها به دلیل نداشتن پارکینگ یکی از بزرگترین مشکلاتی خواهند شد که شهر جدید پرند در آینده با آن روبروست.

عدم توجه به هزینه برج نشینی برای اقشار کم درآمد در مسکن مهر

از دیگر مواردی که آینده سکونت در این برج ها را نگران کننده می سازد هزینه بالای برج نشینی برای ساکنانی است که سطح درآمدی اندکی دارند زیرا هر واحدی باید برای مدیریت تاسیسات، هزینه سرایدار و غیره حداقل 100 هزار تومان را بابت شارژ بپردازد از سویی هرماه باید حدود 200 هزار تومان هم قسط مسکن مهر را پرداخت کند این درحالی است که درآمد این افراد حداکثر براساس قانون کار همان 330 هزار تومان است؛ در واقع ساکنان باید بخش زیادی از درآمد ماهیانه خود را برای سکونت در این برج ها هزینه کنند.

براساس این گزارش برج سازی برای اقشار کم درآمد چندان راهکار درستی به نظر نمی رسد و این درحالی است که در برخی از این شهرها مانند پرند، زمین رایگان بوده و دولت هم پولی را بابت خریداری این زمین ها نپرداخته است بنابراین بلند مرتبه سازی در شهری که قیمت زمین رایگان بود چندان ضرورتی هم نداشت.

دستور نیکزاد برای عدم حذف مشاعات از مسکن مهر

در این رابطه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تایید مشکلات برج های کوزو شهر جدید پرند گفت: ما هم با بلند مرتبه سازی در مسکن مهر موافق نیستیم و اینکه در شهرهای جدید به اندازه نیاز اراضی مناسب برای تعداد واحدها وجود دارد و نیازی به اینکه تراکم را در یک منطقه افزایش دهیم نیست.

میرمحمد غراوی از دغدغه این وزارتخانه در حذف مشاعات خبر داد و بیان کرد: بیشترین دغدغه ما حذف مشاعات از این بلوک های ساختمانی است زیرا در این پروژه ها پارکینگ از پیلوت حذف شد و به ازای فضای 25 متری هر پارکینگ واحد مسکونی ساخته شد که مخالفت با این موضوع را به وزیر اعلام کردیم. وی افزود: وزیر دستور داد که از این پس در مسکن مهر، پارکینگ از پیلوت حذف نشود و براساس طرح معماری مشاعات شکل بگیرند تا حقوقی از ساکنان ضایع نشود.

میرمحمد غراوی افزود: فرضیه وزارت راه و شهرسازی هم این بود که حداکثر طبقات در شهر جدید پرند بین 2 تا 3 طبقه باشد و اینکه بلوک های سیمانی در یک ارتفاع زیاد و مانند قوطی کبریت در کنار هم باشند منظره جالبی نیست. وی دلیل بلند مرتبه سازی در برخی از پروژه های مسکن مهر را کاهش هزینه تمام شده مسکن عنوان کرد و گفت: اگر قرار بود برای هر خانوار یک قطعه زمین 200 متری در نظر گرفته شود هزینه تمام شده برای آماده سازی هر زمین بسیار افزایش می یافت و از سویی سطح معابر حدود 30 درصد برای هر واحد بیشتر می شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این معابر نیاز به خاک برداری، آسفالت و تامین آب و برق و فاضلاب دارند که هزینه های زیادی را به مسکن مهر تحمیل می کند در حالیکه اغلب متقاضیان در تامین آورده خود هم با مشکل مواجه هستند. با وجودیکه وزارت راه و شهرسازی در پروژه های آینده سعی خواهد کرد تا این مشکلات را برطرف کند اما این سوال مطرح است که تکلیف چندین هزار واحدی که با این مشکل روبرو می شوند چه می شود و اینکه متقاضیان مسکن مهر تمایلی به زندگی در این واحدها را دارند؟

  • نظر خود درباره خبر بالا را از طریق فرم الکترونیک زیر همین خبر ارسال نمایید، تا در پایین این صفحه منتشر شود.

  • چند تذکر مهم: اطلاعات کاربران نزد سایت شاسا محفوظ است.***سایت شاسا مجاز به ویرایش مطالب دریافتی می باشد.*** انتشار همه پیامها و دیدگاههای کاربران در سایت شاسا امکان پذیر نیست.*** پیام های مغایر با منافع ملی و قوانین ایران یا حاوی توهین، تهمت و افترا به افراد و سازمانها و یا نوشته شده به غیر از زبان فارسی‌ همچنین پیامهای تکراری،‌ غلط، ناقص و غیرمرتبط با اخبار منتشر نخواهند شد.*** اطلاعات محرمانه شخصی، عمومی و دولتی قابل انتشار در سایت شاسا نمی باشد.*** انتشار نظر کاربران به منزله تایید آنها توسط سایت شاسا نیست.*** نقل قول اخبار از سایت شاسا برای همه آزاد است.

میانگین امتیاز کاربران: 0.0 (0 رای)
نظرات کاربران | نظر دهید | امتیاز دهید

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است.


نام فرستنده :  
ایمیل :    
عنوان : *
توضیح : *
لطفا کدی را که در شکل زیر می بینید، وارد کنید:
(کوچک یا بزرگ بودن حروف مهم نیست)
  *
 
* = ضروری


  

 خبرهای برگزیده ساختمانی  ..........................

 حمایت مهندسان خراسانی از مردم غزه
 شگرد زمین خوارن لو رفت!
 حمایت نظام مهندسی از مردم غزه
 ابطال ساخت و ساز در یک نهالستان!
 معضلی به نام فروش تراکم!
 بازنگری پرداخت وام مسکن روستایی
 چالش‌ پیش ‌روی نوسازی شهری
 اجرای نادرست قانون ماده 99 شهرداری‌
 انتشار زندگی‌نامه سعیدی‌کیا
 ورود انبوه سازان به فرابورس
 سازوکار فروش منزل مسکونی بدهکاران
 متروی تهران رکورد خود را شکست
 تغییر ‌مدیر آزمایشگاه فنی مکانیک خاک
 تبلیغات فریبنده دستگاه تصفیه آب!
 راه حلی برای تامین مسکن روستایی
 توقف بررسی افزایش سقف وام مسکن
 کاهش تقاضای اوراق خرید مسکن
 استقبال از وام های جدید خرید مسکن
 وام مسکن افزایش نیافته است
 سهم خانه‌های بی‌مالک از فضاهای شهری
 معضلی به نام فروش تراکم!
 توقف گودهای پرخطر تهران
 طرح توسعه حرم امام حسین(ع)
 کاهش تقاضای اوراق خرید مسکن
 ساخت مسکن در شهرهای کوچک
 استقبال از وام های جدید خرید مسکن
 اصلاح ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران
 تکمیل بزرگترین سازه گنبدی جهان
 وام مسکن افزایش نیافته است
 احداث بزرگترین هتل زیرآبی جهان
 رکود صنایع وابسته به مسکن
 جلوگیری از بازار سیاه اوراق مسکن
 خوره نم جان آزادی را می خراشد
 انفجار مرگبار در معدن گرانیت اردکان
 جمع آوری لوله های غیراستاندارد

 دسترسی سریع

 

 

جایزه کیفیت  اروپا سوپرپایپ

آگهی فروش سهام گیتی پسند

شرکت کپکو

پکیج رادیانت

همایش ملی مهندسی فروش پروژههای ساختمانی

اندیشه خلاق

موسسه طلوع بی نام و نشانها

بنیاد امور بیماریهای خاص

سایت املاک اهواز

   آخرین خبار

  
 حمایت مهندسان خراسانی از مردم غزه
 شگرد زمین خوارن لو رفت!
 حمایت نظام مهندسی از مردم غزه
 ابطال ساخت و ساز در یک نهالستان!
 معضلی به نام فروش تراکم!
 بازنگری پرداخت وام مسکن روستایی
 توقف گودهای پرخطر تهران
 رفع تصرف از اراضی ملی ماهشهر
 انتقاد از ساخت‌و‌ساز اطراف حرم رضوی
 آزادسازی اراضی دولتی خراسان
 واگذاری مسکن مددجویان تالش
 فعال‌سازی پلیس ساختمان آبادان
 سخت‌گیری مجوز ساخت و ساز باغات
 طرح توسعه حرم امام حسین(ع)
 طرح انتقال زندان مرکزی مشهد

ادامه آخرین اخبار>>>

 

 اخبار همایشها و نمایشگاهها 
 همایش محیط زیست و ساختمان گرگان
 فراخوان کنفرانس سازه‌های نوین
 کنفرانس مصالح و سازه‌‌های نوین
 فراخوان نمایشگاه سنگ دوبی
 برگزاری کنفرانس مهندسی مکانیک ایران
 نمایشگاه ساختمان در قائمشهر
 پایان نمایشگاه آشپزخانه، حمام و سونا
 برگزاری نمایشگاه ساختمان قائمشهر
 همایش ملی مصالح و سازه های نوین
 برگزاری نمایشگاه ساختمان کرمانشاه