سه شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ارسال به دوستان انتقادات و پیشنهادات انتقادات و پیشنهادات افزودن به آدرس های برگزیده افزودن به آدرس های برگزیده
  ISSN 1735-7330

شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا)

صفحه نخست

آرشیو

پیوندها

تماس با شاسا


 ورود به سایت 

محک

 
برجسازی مسکن مهر در شهرهای جدید!
121117 -۲۷ مهر ۱۳۹۰
مسکن مهر در برخی از پروژه ها با ساخت برج هایی چندین طبقه اما بدون پارکینگ در کنار تامین هزینه های زندگی در برج برای اقشار کم درآمد موجی از نگرانی را در خصوص آینده سکونت در این برج ها بوجود آورده است.

ساخت مسکن مهر که در اوایل اجرای طرح با شتاب زیادی آغاز شده بود با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه، متقاضیان کم درآمد جامعه را به خرید این واحدها تشویق کرد اما موضوعی که با نزدیک شدن به بخش اول ساخت مسکن مهر اتفاق افتاده است نبود مشاعات مناسب در برخی از پروژه های بزرگ مسکن مهر و بلند مرتبه سازی دراین پروژه ها است.

گرچه دولت سعی کرد با خارج کردن برخی از فاکتورهای موثر در قیمت، هزینه تمام شده ساخت این واحدها را کاهش دهد تا متقاضیان که عمدتا از اقشار کم در آمد جامعه هستند توان پرداخت تمامی سهم آورده خود را داشته باشند اما در این بین فراموشی برخی از فاکتورهای مهم برای زندگی در این واحدها موجب نگرانی برخی از کارشناسان شده است.

حذف پارکینگ از پروژه 20 هزار واحدی مسکن مهر

امروزه که نبود پارکینگ یکی از مشکلات بزرگ در شهرها محسوب می شود و بخش زیادی از تنش ها در خیابان ها به دلیل نبود پارکینگ و کمبود فضای مناسب برای پارک خودروهاست، واحدهای بسیاری در مسکن مهر نه تنها پارکینگ ندارند بلکه فضای مناسبی هم برای پارک خودروها در محیط بیرونی آنها تامین نشده است.

از آنجاییکه بخش زیادی از مسکن مهر در حاشیه شهرها و یا شهرهای جدید ساخته شده است بنابراین اغلب ساکنان این واحدها برای سهولت در حمل و نقل باید از خودروهای شخصی استفاه کنند که بطور حتم برای پارک خودروهای خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

یکی دیگر از مواردی که نبود مشاعات را پررنگ تر می کند ساخت برج ها در برخی از شهرهای جدید است که به عنوان نمونه یکی از این پروژه ها در شهر جدید پرند برج هایی با 15طبقه است که از سوی یک شرکت ترکیه ای ساخته شده است. این برج ها که هر کدام 60 واحد را در خود جای داده اند 12 هزارو 900 واحد هستند و با افزودن فاز دوم آن در مجموع 20 هزار واحد در آنها ساخته شده است. این برج ها به دلیل نداشتن پارکینگ یکی از بزرگترین مشکلاتی خواهند شد که شهر جدید پرند در آینده با آن روبروست.

عدم توجه به هزینه برج نشینی برای اقشار کم درآمد در مسکن مهر

از دیگر مواردی که آینده سکونت در این برج ها را نگران کننده می سازد هزینه بالای برج نشینی برای ساکنانی است که سطح درآمدی اندکی دارند زیرا هر واحدی باید برای مدیریت تاسیسات، هزینه سرایدار و غیره حداقل 100 هزار تومان را بابت شارژ بپردازد از سویی هرماه باید حدود 200 هزار تومان هم قسط مسکن مهر را پرداخت کند این درحالی است که درآمد این افراد حداکثر براساس قانون کار همان 330 هزار تومان است؛ در واقع ساکنان باید بخش زیادی از درآمد ماهیانه خود را برای سکونت در این برج ها هزینه کنند.

براساس این گزارش برج سازی برای اقشار کم درآمد چندان راهکار درستی به نظر نمی رسد و این درحالی است که در برخی از این شهرها مانند پرند، زمین رایگان بوده و دولت هم پولی را بابت خریداری این زمین ها نپرداخته است بنابراین بلند مرتبه سازی در شهری که قیمت زمین رایگان بود چندان ضرورتی هم نداشت.

دستور نیکزاد برای عدم حذف مشاعات از مسکن مهر

در این رابطه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تایید مشکلات برج های کوزو شهر جدید پرند گفت: ما هم با بلند مرتبه سازی در مسکن مهر موافق نیستیم و اینکه در شهرهای جدید به اندازه نیاز اراضی مناسب برای تعداد واحدها وجود دارد و نیازی به اینکه تراکم را در یک منطقه افزایش دهیم نیست.

میرمحمد غراوی از دغدغه این وزارتخانه در حذف مشاعات خبر داد و بیان کرد: بیشترین دغدغه ما حذف مشاعات از این بلوک های ساختمانی است زیرا در این پروژه ها پارکینگ از پیلوت حذف شد و به ازای فضای 25 متری هر پارکینگ واحد مسکونی ساخته شد که مخالفت با این موضوع را به وزیر اعلام کردیم. وی افزود: وزیر دستور داد که از این پس در مسکن مهر، پارکینگ از پیلوت حذف نشود و براساس طرح معماری مشاعات شکل بگیرند تا حقوقی از ساکنان ضایع نشود.

میرمحمد غراوی افزود: فرضیه وزارت راه و شهرسازی هم این بود که حداکثر طبقات در شهر جدید پرند بین 2 تا 3 طبقه باشد و اینکه بلوک های سیمانی در یک ارتفاع زیاد و مانند قوطی کبریت در کنار هم باشند منظره جالبی نیست. وی دلیل بلند مرتبه سازی در برخی از پروژه های مسکن مهر را کاهش هزینه تمام شده مسکن عنوان کرد و گفت: اگر قرار بود برای هر خانوار یک قطعه زمین 200 متری در نظر گرفته شود هزینه تمام شده برای آماده سازی هر زمین بسیار افزایش می یافت و از سویی سطح معابر حدود 30 درصد برای هر واحد بیشتر می شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این معابر نیاز به خاک برداری، آسفالت و تامین آب و برق و فاضلاب دارند که هزینه های زیادی را به مسکن مهر تحمیل می کند در حالیکه اغلب متقاضیان در تامین آورده خود هم با مشکل مواجه هستند. با وجودیکه وزارت راه و شهرسازی در پروژه های آینده سعی خواهد کرد تا این مشکلات را برطرف کند اما این سوال مطرح است که تکلیف چندین هزار واحدی که با این مشکل روبرو می شوند چه می شود و اینکه متقاضیان مسکن مهر تمایلی به زندگی در این واحدها را دارند؟

  • نظر خود درباره خبر بالا را از طریق فرم الکترونیک زیر همین خبر ارسال نمایید، تا در پایین این صفحه منتشر شود.

  • چند تذکر مهم: اطلاعات کاربران نزد سایت شاسا محفوظ است.***سایت شاسا مجاز به ویرایش مطالب دریافتی می باشد.*** انتشار همه پیامها و دیدگاههای کاربران در سایت شاسا امکان پذیر نیست.*** پیام های مغایر با منافع ملی و قوانین ایران یا حاوی توهین، تهمت و افترا به افراد و سازمانها و یا نوشته شده به غیر از زبان فارسی‌ همچنین پیامهای تکراری،‌ غلط، ناقص و غیرمرتبط با اخبار منتشر نخواهند شد.*** اطلاعات محرمانه شخصی، عمومی و دولتی قابل انتشار در سایت شاسا نمی باشد.*** انتشار نظر کاربران به منزله تایید آنها توسط سایت شاسا نیست.*** نقل قول اخبار از سایت شاسا برای همه آزاد است.

میانگین امتیاز کاربران: 0.0 (0 رای)
نظرات کاربران | نظر دهید | امتیاز دهید

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است.


نام فرستنده :  
ایمیل :    
عنوان : *
توضیح : *
لطفا کدی را که در شکل زیر می بینید، وارد کنید:
(کوچک یا بزرگ بودن حروف مهم نیست)
  *
 
* = ضروری


  

 خبرهای برگزیده ساختمانی  ..........................

 همایش سیاست های توسعه مسکن
 تاکید بر اجرای مقررات ملی ساختمان
 طراحی بیمارستان براساس فناوری نوین
 حذف مالیات بر عایدی سرمایه مسکن
 اعتبار میلیاردی برای تکمیل مسکن‌مهر
 لغو تحقیق و تفحص از بانک مسکن
 مجلس مخالف وضع مالیات بر مسکن
 امید مردم به طرح مسکن احمدی‌نژاد!
 وام مسکن روستایی افزایش یافت
 گشایش راه شاهی میدان نقش جهان
 انتصاب نماینده ایران در مجمع جهانی راه
 شمارش معکوس تصویب مالیات مسکن
 مخالفت املاکی ها با وام ساخت‌ مسکن
 دلایل رد قانون بیمه کارگران ساختمانی
 اختلاف قیمت گرانترین و ارزانترین خانه
 نرخ اوراق تسهیلات مسکن
 بورس عامل رونق ساخت و ساز مسکن
 بازار فروش مسکن راکد است
 اجاره‌ مسکن در تابستان ثابت بود
 دلایل افزایش قیمت اوراق مسکن
 نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان
 افتخار ساخت صحن حضرت زهرا(س)
 انتشار اوراق وقف ساخت بیمارستان
 مالیات بر عایدی سرمایه به نفع مسکن
 معاملات صوری در خرید اوراق مسکن
 بورس عامل رونق ساخت و ساز مسکن
 تعیین تکلیف تحقیق از بانک مسکن
 کپی‌برداری در ساخت بیمارستان‌ ممنوع!
 سقوط خونین جرثقیل در مشهد
 اجاره‌ مسکن در تابستان ثابت بود
 امید مردم به طرح مسکن احمدی‌نژاد!
 زمان بهره برداری از خط 6 مترو
 تصفیه آب با کمک پاکت چیپس!
 تغییر مدیرکل راه و شهرسازی البرز
 ناکارآمدی اخذ مالیات بر سرمایه مسکن

 دسترسی سریع

 

 

بنر سوپرپایپ شهریور

شرکت کپکو

اندیشه خلاق

موسسه طلوع بی نام و نشانها

بنیاد امور بیماریهای خاص

   آخرین خبار

  
 همایش سیاست های توسعه مسکن
 تاکید بر اجرای مقررات ملی ساختمان
 افزایش سهم حمل و نقل ریلی
 طراحی بیمارستان براساس فناوری نوین
 نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان
 تامین اعتبار راه آهن گرگان اینچه برون
 ساخت بیمارستان مسجدسلیمان
 وامها به سمت ساخت وساز برود
 افتخار ساخت صحن حضرت زهرا(س)
 زمین‎خواران بروجرد دستگیر شدند
 طرح تحقیق از بانک مسکن منتفی شد
 تصویب طرح تفصیلی شهر بن
 مسکن مهر خراسان نیازمند اعتبار
 خروج از رکود با رونق بازار مسکن
 انتشار اوراق وقف ساخت بیمارستان

ادامه آخرین اخبار>>>

 

 اخبار همایشها و نمایشگاهها 
 همایش سیاست های توسعه مسکن
 همایش سیاست توسعه مسکن در ایران
 همایش تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران
 همایش ملی شهر هوشمند اصفهان
 برگزاری نمایشگاه تخصصی در و پنجره
 افتتاح نمایشگاه ساختمان بجنورد
 اجلاس کارگروه ایمنی راه آهن خاورمیانه
 تهران میزبان نمایشگاه ساختمان
 پایان همایش فناوریهای نوین ساختمان
 پایان کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی